Grimm
Valokuva: Aki Loponen

Riihimäen Teatterin The Grimm Book of Horrors on valittu Tampereen Teatterikesään. Mitä se tarkoittaa? Riihimäen Teatteri. Lavalla on pyörätuoli. Pyörätuolissa istuu punahilkka.

”Muista. Muista. Muista.” Kaiuttimista tuleva ääni kaikuu teatterisalissa. ”Ai kauhea”, joku katsojista kuiskaa. Hän on ilmeisesti muistanut jotakin, minkä olisi halunnut unohtaa.

Käynnissä on näytelmä The Grimm Book of Horrors. Se on monitaiteellisen ryhmän, 3T:n, ja Riihimäen Teatterin yhteistuotanto, joka sai ensi-iltansa Riihimäen Teatterissa talvella 2016. Näytelmää on kutsuttu kauhunäytelmäksi.

”Se on näytelmä, joka pitää peiliä katsojan itsensä edessä ja jättää paljon hänen ratkaistavakseen”, kertoo näytelmässä esiintyvä näyttelijä Katja Peacock.

Seuraavaksi näytelmä esitetään Tampereen Teatterikesässä elokuussa. Se on iso asia.
”Olen verrannut sitä Oscarin voittamiseen. Ja nyt tämä käy Riihimäen Teatterille jo toistamiseen peräkkäin!” Peacock selittää. Viime vuonna Peacock ja Riihimäen Teatteri olivat Tampereen Teatterikesässä Harmony Sisters -näytelmällä.

Tampereen Teatterikesää pidetään yhtenä tärkeimpänä eurooppalaisena teatterifestivaalina. Teatterit pääsevät festivaaliin ainoastaan kutsun kautta – ja nyt Riihimäen Teatteri on mukana pääohjelmistossa.

Katja Peacockille The Grimm Book of Horrors on ollut ”ihana, vinksahtanut näytelmä”.

Peacock on tehnyt pitkän uran Riihimäen Teatterissa. Hän aloitti teatterissa harjoittelijana vuonna 1990, työskenteli välillä freelancerina ja palasi takaisin vuonna 2005. Peacockille The Grimm Book of Horrors on ollut ”ihana, vinksahtanut näytelmä”. Näytelmällä ei ole varsinaista käsikirjoitusta, vaan se syntyi prosessityöskentelynä.
”Se oli mielenkiintoista mutta raskasta. Prosessityöskentelyssä kaaoksensietokyky pistetään aina koville”, Peacock kuvaa näytelmän syntyä.

Työ kuitenkin kantoi hedelmää. Tampereen Teatterikesään pääseminen on tärkeää paitsi näytelmän työryhmälle, myös Riihimäen Teatterille ja kaupungille.
”Tunnettavuuden kautta teatteri voi saada hyviä vierailuesityksiä ja yhteistyökumppaneita”, Peacock sanoo.

Riihimäen Teatterin hyvä maine näkyykin syksyn 2016 ohjelmistossa. Riihimäen Teatteri saa vieraakseen muun muassa teatteriryhmä Quo Vadiksen ja Sari Havaksen ja Pauliina Hukkasen Terapian tarpeessa -näytelmän, sekä suositun kirjailijan Miina Supisen esikoisnäytelmän Joulu on ihmisen paskinta aikaa.

Entä se kaupunki? Mitä hyötyä Tampereen Teatterikesästä on Riihimäen kaupungille?
”Se on imagokysymys. Kulttuuri on tärkeä vetovoimatekijä kaupungissa ja sitä pitäisi jaksaa kannatella myös taloudellisesti huonojen aikojen läpi”, Peacock sanoo.

Teksti Kati Ala-Ilomäki

The Grimm Book of Horrors –esityksiä pääsee katsomaan Tampereen Työväen Teatterin Eino Salmelaisen näyttämöllä

  • ti 2.8. klo 19.30
  • ke 3.8. klo 14.30.

Juttu on julkastu Koti & Kaupunki -asukaslehdessä 2016